Kad nepieciešama grāmatvedības atjaunošana
Grāmatvedība ir 'process, kas nosaka, analizē un nodod lietošanā finansiālo informāciju par fizisku vai juridisku personu'. Komersantiem grāmatvedības vešana ir obligāta un to regulē likums par grāmatvedību. Taču, nereti gadās, ka uzņēmējdarbības sākumposmā, uzņēmuma vadītājs cenšas ieekonomēt naudu un pats vadīt uzņēmuma grāmatvedību. Taču, uzņēmumam attīstoties, tā grāmatvedība paliek sarežģītāka, bet pašam uzņēmējam vairs neatliek laiks tai pilnvērtīgi pievērsties. Tāpat mēdz gadīties, ka grāmatvedības vadība tiek uzticēta nekvalificētai personai. Tā rezultātā grāmatvedība kļūst nepilnīga un likumam neatbilstoša, kas savukārt var novest līdz uzņēmuma bankas konta arestam un tā vadītāja saukšanai pie atbildības, kā arī apdraud uzņēmuma ilgtspēju draudošo soda sankciju un nekontrolētu izmaksu dēļ.
Šādos gadījumos uzņēmuma vadītājam ir jāpieņem lēmums par grāmatvedības atjaunošanu un nodošanu kvalificētu profesionāļu rokās. Ierasts, ka grāmatvedības atjaunošanu uzņemas pakalpojuma sniedzējs, kurš arī turpmāk nodarbosies ar grāmatvedību jūsu uzņēmumā.
Grāmatvedības atjaunošanas process
Grāmatvedības atjaunošana ietver grāmatvedības reģistru atjaunošanu, kas tiek veikta pamatojoties uz sākotnējo dokumentāciju ar tai sekojošiem pārskatiem un pārbaudītām deklarācijām. Grāmatvedības atjaunošanas galvenais mērķis ir novērst visus jautājumus un pretenzijas, kas varētu rasties, vai jau bija radušās nodokļu iekasēšanas institūcijām.
Grāmatvedības atjaunošanas process var nedaudz atšķirties katrā grāmatvedības birojā atkarībā no pielietotajām metodēm un uzskaites programmām, taču lielākoties tas sastāv no šādām sadaļām:
- Izejošo un ienākošo primāro dokumentu apstrāde un to uzskaite (atskaišu sagatavošana);
- Reģistrācijas pareizības pārbaude, ja nepieciešams, tās atjaunošana vai izveide uzskaites reģistriem;
- Ilgtermiņa aktīvu uzskaite un to nolietojuma aprēķināšana;
- Īstermiņa aktīvu uzskaite;
- Personāla vadības dokumentācijas izveide – darba algu un atvaļinājuma naudu aprēķināšana un uzskaite, personāla atlaišana vai atstādināšana, nepieciešamo izziņu sagatavošana, komandējuma atskaišu sagatavošana;
- Inventarizācijas aktu sagatavošana;
- Nodokļu deklarāciju pārbaude, labošana vai izveide un nodokļu aprēķināšanas metodes pārbaude un, ja nepieciešams, nodokļu pārrēķins;
- Atskaišu sagatavošana atbilstoši likumam par grāmatvedību un citiem normatīvajiem aktiem;
- Grāmatvedības formu sastādīšana kvartāla un gada atskaitēm;
- Konsultācijas par tālāku grāmatvedības uzskaites organizāciju.
Pēc tam, kad grāmatvedības atjaunošanas process ir noslēdzies, uzņēmums iegūst sakārtotus grāmatvedības un nodokļu pārskatus, automatizētu grāmatvedības uzskaišu sistēmu, optimizētas nodokļu politikas metodes, kā arī rekomendācijas tālākajai finansiāli saimnieciskajai darbībai. Pēc tam, kad grāmatvedības atjaunošanas process ir noslēdzies, uzņēmuma vadība var izvēlēties to nodot citu profesionāļu rokās, taču pastāv risks, ka tiks pieļautas tās pašas kļūdas, kas noveda pie grāmatvedības atjaunošanas nepieciešamības.