Uzņēmuma pārdošana

Uzņēmuma pārdošana ir process, kura gaitā tiek mainīts uzņēmuma īpašnieks, tam nododot savas tiesības citai personai. Kaut gan katra uzņēmuma pārdošana ir atkarīga no individuāliem apstākļiem, parasti jebkurš pārdošanas process ietver sevī sekojošus soļus (katram atbilst savs pakalpojums):

Vērtības noteikšana

Uzņēmuma vērtība ir atkarīga no vairākiem parametriem, kurus var nosacīti sadalīt vispārīgajos un individuālajos faktoros. Vispārīgie faktori sevī iekļauj:

Šie faktori tiek uzskatīti par vispārīgajiem, jo tie ietekmē uzņēmuma vērtību gadījumu vairākumā. Tas tomēr nenozīmē, ka visos gadījumos tie būs vienlīdz svarīgi, vai ka visiem uzņēmumiem tie tiek vērtēti vienādi. Tie arī ir vieglāk kvantificējami, t.i. izsakami ciparos, un līdz ar to tos ir vieglāk salīdzīnāt ar citu uzņēmumu rādītājiem.

Visbiežāk izmantotie individuālie faktori sevī iekļauj:

Šie faktori tiek uzskatīti par individuālajiem, jo tie visvairāk mainās katram atsevišķam uzņēmumam. Turklāt, tos nav viegli izteikt ciparos, un to noteikšana pieprasa zināšanas ekonomiskās situācijas interpretācijā.

Apkopojot un izpētot visus nepieciešamos faktorus, SIA-Grāmatvedība speciālisti nosaka uzņēmuma vērtību, bēt ir jāatceras, ka šī vērtība ne vienmēr ir vienāda ar ieteicamo pardošanas cenu. Tirgus situācija nosaka, ka katram pircējam būs sava izpratne par to, kādu summu viņš ir gatavs samaksāt par katru konkrētu uzņēmumu. Zināmā mērā šī summa būs atkarīga no objektīviem faktoriem un vērtības, bet būs arī tādi faktori, kuri ir ir atkarīgi tikai no pircēja - pircējam pieejami piedāvājumi, viņa ziņāšanas par šis jomas tirgu, personīgas vēlmes utt.

Uzticamības pārbaude

Uzticamības pārbaude jeb due diligence ir darbību kopums, kura galvenais mērķis ir nodrošināt, ka uzņēmums ir atbilstoši reģistrēts visās attiecīgajās struktūrās, tā darbība nepārkāpj likumus u.tml. Dažkārt uzņēmuma juridiskā puse var būt nesakārtota, pat pašam uzņēmumam par to nezinot, un uzticamības pārbaude palīdz šādas problēmas noteikt un novērst. Šis solis ir svarīgs tādēļ, ka bez šo problēmu novēršanas darījumu nav iespējams veikt vispār. Parasti due diligence ietvaros tiek veiktas sekojošās darbības:

Pircēja meklēšana

Pircēja meklēšana parasti tiek veikta, izmantojot starpniekuzņēmuma (piem. juridisko pakalpojumu uzņēmuma) informāciju par potenciālajiem pircējiem, kuriem šī veida uzņēmuma pirkšana varētu būt interesanta. Šajā ziņā pastāv divas galvenās pieejas: atklāts piedāvājums visiem interesentiem un konkrēts piedāvājums personām, kuras ir pagātnē izteikušās interesi par šāda uzņēmuma pirkšanu.

Dokumentu sastādīšana

Dokumentu sastādīšana zināmā mērā ir atkarīga no katra konkrēta gadījuma, tomēr ir noteikti dokumenti, kur ir nepieciešami un/vai rekomendējami katrā situācijā:

Reģistrācija Uzņēmumu reģistrā

Kad pirkšanas līgums ir parakstīts un tā nosacījumi ir izpildīti (piem. nauda ir nodota no pircēja pārdevējam), Uzņēmumu reģistrā tiek veiktas attiecīgas izmaiņas - tiek norādīts jauns īpašnieks, tam piederošā daļa uzņēmumā, tā amats un citi relevantie dati.

Dokumentu nodošana

Pēdēja procedūra ir uzņēmuma dokumentu nodošana jaunajam īpašniekam. Katram uzņēmuma šis dokumentu saraksts ir atšķirīgs, tomē sekojošie dokumenti attiecas uz visiem: