Uzņēmumu ienākuma nodoklis
Viens no lielākajiem nodokļa īpatsvariem budžetā ir uzņēmumu ienākuma nodoklis. Kaut arī populārākais un izplatītākais ir iedzīvotāju ienākumu nodoklis maksātāju skaita ziņā, tas nes daudz mazāku ieņēmumu budžetā no katra maksātāja kā uzņēmumu ienākuma nodoklis. Likums, kas reglamentē šo nodokli „Par uzņēmuma ienākuma nodokli” tika pieņemts un stājās spēkā 1995. gadā. Likumā ir atsauces uz vairākiem likumiem, piemēram, „Kredītiestāžu likumu”, likumu „Par gada pārskata sastādīšanu”, likumu „Par grāmatvedību” un protams, „Par nodokļiem un nodevām”. Augstākminētie likumu korelē savā starpā tāpat kā sekmīgai uzņēmējdarbībai pastāv saikne ar grāmatvedību, kredītiestādēm jeb bankām un citiem pakalpojumiem vai iestādēm. Likumā „Par uzņēmumu ienākuma nodokli” tiek atrunāts, kas ir nodokļa maksātāji, kāda ir nodokļu likme, taksācijas periods u.c.
Nodokļa maksātāji
- Iekšzemes uzņēmumi (sabiedrības un kooperatīvās sabiedrības, kuras nodarbojas ar komercdarbību), kā arī no valsts budžeta vai pašvaldību budžetiem finansētas institūcijas, kuras gūst ienākumus no saimnieciskās darbības un šos ieņēmumus neatspoguļo valsts vai pašvaldību budžetos;
- Ārvalstu komercsabiedrības, fiziskās personas un citas personas (nerezidenti)
- Nerezidentu pastāvīgās pārstāvniecības.
Nodokļa likme
Nodokļa likme ir 15%
Taksācijas periods
Taksācijas periods ir uzņēmuma pārskata gads saskaņā ar likumu "Par grāmatvedību","Gada pārskata likumu", "Kredītiestāžu likumu", "Krājaizdevu sabiedrību likumu" vai Apdrošināšanas sabiedrību un to uzraudzības likumu.
Nodokļa objekts
Uzņēmumu gada pārskata peļņas vai zaudējumu aprēķinā uzrādītais peļņas vai zaudējumu apjoms, kas ir koriģēts atbilstoši likumam "Par uzņēmumu ienākuma nodokli".
Jaunumi
Sākot ar 2015.gada 1.janvāri:
- lai novērstu nevienlīdzīgu pieeju uzņēmumu ienākuma nodokļa piemērošanai nerezidentu gūtajam ienākumam no sniegtajiem vadības un konsultatīvajiem pakalpojumiem, kā arī no Latvijā esoša īpašuma izmantošanas, nerezidentam tiek nodrošinātas tiesības, iesniedzot nodokļa aprēķina pārskatu par minēto ienākumu (ienākumu, kas gūts sākot ar 2015. gada 1. janvāri), veikt nodokļa samaksu no apliekamā ienākuma, kas samazināts par izdevumiem, kas saitīti ar šo ienākumu gūšanu un piemērojot 15% likmi. Lai veiktu nodokļa nomaksu minētajā veidā, nerezidentam ir nepieciešams iesniegt Valsts ieņēmumu dienestā arī izdevumus apliecinošus dokumentus (vai to kopijas), kas saistīti ar minēto ieņēmumu gūšanu;
- likuma normas paredz personālsabiedrības sadalāmajā peļņas daļā, kas aprēķināta par taksācijas periodu, kas sākās 2015. gada 1. janvārī un turpmākajos periodos, attiecībā uz fizisko personu iekļaut arī tāda veida kapitāla ienākumus, kuri personālsabiedrības līmenī nav tikuši iekļauti ar uzņēmuma ienākuma nodokli apliekamajā ienākuma aprēķinā. Lai nodrošinātu minēto ienākumu aplikšanu ar iedzīvotāju ienākuma nodokli vienlaicīgi ir veikti grozījumi likumā “Par iedzīvotāju ienākuma nodokli”;
- tiek noteikts speciāls uzņēmumu ienākuma nodokļa režīms Attīstības finanšu institūcijai, pēc būtības nodokļa piemērošanā pielīdzinot to kredītiestādei;
- ar 2015. gada 1. janvāri spēku zaudē norma, kas paredzēja nodokļa atvieglojumu uzkrātos izdevums, kas radušies saistībā ar patentu un preču zīmju radīšanu un reģistrēšanu atzīt izdevumos 1,5 reizes liekākā apmērā nekā izmaksas bijušas.
Pēc Valsts ieņēmumu dienesta kopsavilkuma par budžeta ieņēmumu daļas izpildes statistiku, uzņēmumu ienākuma nodoklis nodoklis 2015. gada pirmajos sešos mēnešos budžetā ienesis vairāk kā 195 miljonus eiro.